.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بله، گيلک بی‌غيرت است!

به تو که می‌گويی: گيلک بی‌غيرت است؛

بله نارفيق، گيلک بی‌غيرت است و تو باغيرت.

اگر چشم‌گير بودن عظمت سپاه ديلميان در ارتش ايران باستان و اثرگذاری شگرف‌شان در شکست والرين، امپراتور روم بی‌غيرتی است، گيلک بی‌غيرت است. اگر دو و نيم قرن مقاومت در برابر هجوم اعراب در حالی که تمام ايران به چنگ تازيان افتاده بود و مبارزه دليرانه «موتا» سردار ديلمی ِ سپاهيان ری و گيلان و آذربايجان در برابر اعراب بی‌غيرتی است، گيلک بی‌غيرت‌ترين ِ بی‌غيرت‌هاست.

اگر اين موضوع که گيلکان برخلاف ساير نقاط ايران که اغلب با جنگ و شمشير به اسلام رو آوردند، دو قرن و نيم بعد از هجوم اعراب و آن هم با فکر و اختيار، دين اسلام را از علويانی که برای نجات از خلفای عباسی به گيلان پناه آورده بودند پذيرفتند، اگر اين امر بی‌غيرتی است، خوب بله، گيلک بی‌غيرت است.

اگر پيشتاز بودن در نهضت بيداری و مبارزات مشروطه و فتح تهران در کنار هم‌رزمان آذری و بختياری بی‌غيرتی است، بی‌غيرت‌تر از گيلک وجود ندارد.

قومی که مردش ميرزاکوچکِ بزرگ باشد که از بيم برادرکشی، از جنگ با قزاقان ايرانی طفره می‌رفت و حتا با اسيران جنگی نيز به صحبت و ارشاد می‌پرداخت و همين ميرزا در مقابل عناصر وابسته و بيگانه چون ببر می‌غريد و قومی که زنش «هيبت» باشد که پابه‌پای شوهرش شش‌لول و پاتاوه می‌بست و در جنگل‌های سياهکل و ديلمان می‌جنگيد و پس از دستگيری نيز زير شکنجه‌های ماموران مشيرالدوله لب از لب وا ننمود، قوم بی‌غيرتی بيش نيست!

اگر به دليل ارتباط با کشورهای اروپايی، گذار از مناسبات عشيره‌ای و قبيله‌ای و حرکت در مسير مدرنيسم و صاحب فکر بودن و نگرش بی‌تعصب به مسائل داشتن و انسان ديدن ِ زن، بی‌غيرتی است، گيلک بی‌غيرت است و اگر حيوان ديدن ِ زن و خوش‌بينانه‌تر، ضعيفه و منزل و بی‌ادبی و... ديدن زن غيرت است، اگر خشک‌مذهبی و خشک‌مغزی و کور و تعصبی و جَوگير بودن غيرت است، تو باغيرت‌ترين باغيرتان عالمی!

اگر در گرما و سرما پا را تا زير زانو در آب فرو کردن و زالوهای بيجار (شاليزار) را از پای کندن و تابستان زير تيغ آفتاب درو کردن محصول و جان کندن و پيش‌فروش و پيش‌خور کردن ميوه روی درخت و محصول روی زمين از فرط نداری بی‌غيرتی است و اگر در انحصار داشتن تمام امکانات رفاهی و تحصيلی و صنعتی و اشتغالی و دو قورت و نيم باقی داشتن و ادعای مستعد بودن، غيرت است، البته که گيلک بی‌غيرت است و تو باغيرت.

اگر مشارکتِ دوشادوش و برابر مرد و زن در توليد و برابری در مديريت اقتصادی خانواده، بی‌غيرتی است، از گيلک‌ها بی‌غيرت‌تر نخواهی يافت.

اگر قرن‌ها پناه‌گاه آزادی‌خواهان و معارضان با قدرت‌های استبدادی بودن، بی‌غيرتی است، گيلان کُنام بی‌غيرتان است و اگر نعل نمودن پای عادل‌شاه (غريب‌شاه) گيلانی و به تيرکمان تيرباران نمودنش (آن‌چه که شاه صفی کرد) و قتل‌عام قيام‌های دهقانی گيلان به دست مبارک شاه عباس «کبير»! غيرت است، تو عين غيرتی نارفيق!

اگر مهمان‌نوازی و دست خويش را پيش مهمان رو کردن و ظرفيت بالای فرهنگی در پذيرش و همزيستی با مهاجران از ارمنی و کرد و آذری گرفته تا فارس و روس و ترکمن و... بی‌غيرتی است، چه کسی بی‌غيرت‌تر از گيلک؟

و البته، آذری را خر خواند و لُر را بی‌فرهنگ دانستن و گيلک را بی‌غيرت ناميدن، تنها از تو بی‌غيرت برمی‌آيد که خود را مرکز و محور همه امور و قيم و ازمابهتران می‌دانی.

اصلا جایی که تو را باغيرت بنامند، بايد که من ِ گيلک را بی‌غيرت ناميد!

منبع/سايت ورگ


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهدی غفاری راد 19 بهمن 1386
با سلام واقعا که جای تاسف دارد برای من رشتی که یک هموطن که اسم او را ایرانی می گذارم برایم جک درست می کند و به ناموس من می خندد. آیا آنها خوششان می آید که دیگران به آنها تروریست بگویند! آنها که این حرفها را می زنند ایرانی نیستند بلکه خائنان ایران هستند که جز تفرقه افکنی کار دیگر بلد نیستند. مهدی غفاری راد
نا شناس 21 بهمن 1386
متن بسيار جالب و خوبي بود.از نويسنده كمال تشكر و قدر داني را دارم.با تشكر.شهروندي از گيلان
نا شناس 21 بهمن 1386
متن بسيار جالب و خوبي بود.از نويسنده كمال تشكر و قدر داني را دارم.با تشكر.شهروندي از گيلان
نا شناس 24 بهمن 1386
فوق العاده بود.
نا شناس 27 بهمن 1386
ملتها به چهار چيز نابود مي شوند خار شمردن بزرگان بزرگ شمردن خاران پرداختن به فرعيات و دوري جستن از اصليات. آري ميرزا كوچك خان بي غيرت بود كه پيشنهاد پادشاهي انگليسي ها را نپذيرفت و هرگز با ارتش ايران نجنگيد زيرا مي گفت گلوله گيلك خون كسي را كه درست يا غلط در زير پرچم مقدس ايران مي جنگد نمي كشد... ميرزا بي غيرت بود كه در زمان نهضت جنگل به علت افزايش قيمت برنج ترتيبي اتخاذ كرد تا امناي محلات تهران به طور مستقيم از نمايندگان جنگل برنج تهيه كنند تا نكند بر مركز نشينان فشاري وارد آيد. آري گيلك بي غيرت است و تو اي مركز نشين با غيرتي. آري پروفسور سميعي پروفسور فضل االله رضا پروفسور عين الله رضا پروفسور اكبرپور پروفسرو بهزاد و . . . هم بي غيرتند. جهان پهلوان نامجو هم بي غيرت است. دكتر حشمت لاهيجي هم بي غيرت است. ما همه بي غيرتيم و تو اي مركز نشين با غيرتي!!! پس اي مركز نشينان با غيرت همين راه را بپيماييد كه درست آمده ايد!!!
حسین وارث ادم 2 اسفند 1386
اولا احسنت از نویسنده چنین مقاله زیباومستندی . ای کاش از تفکروتعقل واندیشمندپروری مردم گیلان نیز بحثی می شد
گرگان ما 7 اسفند 1386
خواندني و جالب و عين واقعيت بود.
مازیار 10 اسفند 1386
این پیامها همه دفاع از گیلانی و رشتی بود و همه پیام گذاران هم گیلانی بودند.اما من به عنوان یک مازندرانی و یک آملی با این حال که از بی معرفتی بعضی گیلانیان به خود نالانم میگویم که گیلانی نه تنها بی غیرت نیست بلکه افتخار است و این حرفها و جوکها کار آدمهای بی غیرت است که برای هموطن خود جوک می سازند.
شعبانی 15 اسفند 1386
با تشکر از متن شما این گونه متن ها شاید مرهمی کوچک زخم هائی که از دیگران بر ما گیلانیان رواشده باشد ولی واقعیت این است که زخمی که ازخودمان بر ما روا می شود بس عمیق تر و کاری تر است . همیشه این واقعیت که ما گیلانیها فرافکن و بیگانه پرست هستیم بیشترین ضربه را به زده است وجود مدیریت های غیربومی ، سرمایه گذاران بیرونی و عدم وجود مدیران گیلانی در سطوح کلان کشوری ....این موضوع را به گیلانی القء نموده که ما گیلانیها لایق ادراه یک ارگان یا ..... نیستیم که صد البته قصور اصلی فقط متوجه ما گیلانیهاست

با تشکر شعبانی آستانه اشرفیه
نا شناس 19 اسفند 1386
باتشكر از نويسنده محترم وغيرتمند .
پاشاكي 22 اسفند 1386
سلام واقعا دستت درد نكنه . اگر همه گيلاني مي توانستيم اينطور از هم وطن هايمان از فرهنگ مان دفاع كنيم ديگر اين سياست مداران انگليسي ايراني الاصل جرات تفرقه انداي در ميان ما را ندارند بياييد با هم مهربان باشيم و صاف مثل آب وصادق مثل آيينه .زنده باد شمالي
مارال 23 اسفند 1386
خواهش ميكنم كه اين مقاله را از روي سايت برداريد شما الان حدود شايد 1سال بيشتر است كه اين مقاله را روي سايت قرار داده ايد ممكن است تصوير ذهني بدي به خوانندگان دست دهد پس از شما انتظار ميرود كه با درايت و تدبير اين مقاله را از سايت برداريد
گیل ایجگره 8 ارديبهشت 1387
درود بر شما.ایرانی اصیل
مجید 11 ارديبهشت 1387
درود بر شما همشهری با غیرت من.
دریا به پوزه سگ نجس نمیشه
علی 22 ارديبهشت 1387
کلام آخرت خیلی با ارزشه. واقعا اونایی که ادعای غیرت می کنن و انگ بی غیرتی بر دیگران می بندند خود خبر ندارند که ناموسشان شب سر بر بالین که می گذارند(شاید هم می دانند....)
کاووس 5 تير 1394
من خیلی متاسفم که بعضی از هم میهنان بدون تفکر اب به اسیاب اونهایی میریزند که در طول تاریخ به ما چه بدیها که روا نداشتن
دختر رشتی 30 تير 1394
گیلک بودن می افتخاره
امی زبان ماری تره فراموش نبه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.07 seconds.